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Profile

グラフィックデザイナーとして活動していた1970年代半ば、アクソノメトリック図法によるアルファベット作品を発表し世界的に注目される。1979年にはスイスのデザイン誌Graphisが最初の個人特集記事を掲載し、1998年までに計5回の特集が組まれた。アイデア誌別冊「アメリカ西海岸のグラフィックデザイナー」をはじめ、「世界のトレードマークとロゴタイプ」全3巻など数多くのデザイン書を自ら企画、取材、編集、レイアウト、デザインし海外の優れた事例の紹介に努めた。また、国内外のクライアントのために多くのVI計画を作成。代表作に、サントリーホール、明治乳業、王子製紙、ノーリツ、多摩美術大学、JRタワー(札幌)、サミットストア、三井銀行、PARCO PART3、カルピス食品工業などがある。

1980年代にはアルファベット彫刻を手がけるようになり、プロダクトデザインの分野にも進出。ニューヨーク近代美術館のグラフィック、プロダクトを制作。同館のためにデザインした8年間におよぶ立体的数字によるカレンダーは、代表作のひとつとなった。80年代末からは日本各地の地場産業を応援。それらの技術を駆使して開発した一連のプロダクト(YMD)が、欧米のミュージアムショップやデザインストアで販売された。1980年には国際グラフィック連盟(AGI)に推挙され会員となる。83年から89年まで同会の理事(IEC)を二期6年間務めた。

後進の育成にも積極的に関わり、千葉大学、カリフォルニア大学(UCLA)で教職を、多摩美術大学美術学部二部(現、造形表現学部)の創設に参加。我が国初となるコンピューターによるデザイン教育の基礎づくりに参画し、初代デザイン科学科長を務めた。1988年、アスペンデザイン会議へHallmark Fellowとして招かれ、最終日最後のプログラムとして大テント会場で講演し、満員の聴衆の喝采を浴びた。

1994年、25年間にわたるデザイナーの活動を中止し、ロサンゼルスへ本拠を移して彫刻家へ転身。大理石を彫り、やがて木と土(テラコッタ)に出会い、2004年6月に帰国。近年は日本各地の公共空間に多くの彫刻やレリーフを制作。太郎吉蔵デザイン会議(2007年~2020年)を企画し、従来とは異なる視線でデザイン活動も行う。

代表作はニューヨーク近代美術館をはじめ、世界30カ所以上の公立美術館に永久保存され、竹尾アーカイヴズには多くのグラフィックデザイン作品が、2023年、金沢工業大学内にオープンした五十嵐威暢アーカイブには5000点を超える作品や資料を寄贈し、理工系の学生や一般の方に企画展示が公開されている。個人作品集は現在までに、日本、中国、韓国、ドイツ、スイス、英国、米国で出版され、グラフィックとプロダクトのデザイン及び彫刻家としての活動に対して、外務大臣表彰、勝見勝賞、毎日デザイン賞、IFデザイン賞、グッドデザイン賞、北海道文化賞などを受賞している。

現在、新十津川町応援大使、多摩美術大学名誉教授。
北海道新十津川町のアトリエ・ギャラリー「五十嵐威暢美術館かぜのび」で現在も制作を続ける。

五十嵐威暢アーカイブ
https://igarashiarchive.jp/

竹尾アーカイヴズ
https://www.takeoarchives.com/archive-collection/2/
https://www.takeoarchives.com/archive-collection/moma/

In the mid-1970s, while working as a graphic designer, Igarashi gained worldwide recognition for his alphabet artworks using axonometric projection. In 1979, Graphis, a design magazine from Switzerland, published the first of five individual features about his work, with the final feature appearing in 1998. He initiated, researched, edited, laid out, and designed numerous design books, including “Graphic Designers on the West Coast” (IDEA magazin) and the three-volume series “World Trademarks and logotypes ,” to showcase exceptional international examples. He also developed various visual identity (VI) plans for domestic and international clients. Notable projects include designs for Suntory Hall, Meiji Milk, Oji Paper, Noritz, Tama Art University, JR Tower (Sapporo), Summit Stores, Mitsui Bank, PARCO PART3, and Calpis Food Industry.

In the 1980s, Igarashi began sculpting alphabets and ventured into product design. He created graphics and products for the Museum of Modern Art in New York, including a notable 3D calendar composed of sculptural numbers. By the late 1980s, he was actively supporting regional industries across Japan, utilizing their techniques to develop a series of products (YMD) sold in museum shops and design stores in Europe and the United States. In 1980, he was nominated and became a member of the International Graphic Alliance (AGI). From 1983 to 1989, he served as a board member (IEC) for two terms, totaling six years.

He actively engaged in mentoring the next generation by teaching at Chiba University and the University of California, Los Angeles (UCLA), and participating in the establishment of the Department of Fine Arts at Tama Art University, where he served as the first chair of the Design Department, pioneering computer-based design education in Japan. In 1988, he was invited as a Hallmark Fellow to the Aspen Design Conference, where he delivered a keynote speech on the final day, receiving enthusiastic applause from the packed audience.

In 1994, after 25 years as a designer, Igarashi transitioned to become a sculptor and relocated to Los Angeles. He primarily worked with marble before exploring wood and terra-cotta. In June 2004, he returned to Japan. In recent years, he has created numerous sculptures and reliefs for public spaces across Japan. He organized the “Tarokichigura Design Conference” from 2007 to 2020, engaging in design activities from a unique perspective.

Many of his works, including those at the Museum of Modern Art in New York, are permanently housed in over 30 public museums worldwide. The Takeo Archives contain a significant collection of his graphic design works, and the Igarashi Takenobu Archives, established in 2023 within Kanazawa Institute of Technology, house over 5,000 donated pieces for public exhibition. His monographs have been published in Japan, China, South Korea, Germany, Switzerland, the United Kingdom, and the United States. He has been honored with awards such as the Foreign Minister’s Commendation, the Katzumie Masaru Award, the Mainichi Design Award, the IF Design Award, the Good Design Award, and the Hokkaido Cultural Award for his contributions to graphic and product design, as well as sculpture.

Currently, Igarashi serves as a goodwill ambassador for Shintotsukawa Town and holds the title of Honorary Professor at Tama Art University. He continues to create art at his atelier and gallery, the Takenobu Igarashi Museum of Art Kazenobi, located in Shintotsukawa Town, Hokkaido, and he is still actively pursuing his artistic endeavors there to this day.

IGARASHI TAKENOBU Archive
https://igarashiarchive.jp/

TAKEO ARCHIVES
https://www.takeoarchives.com/archive-collection/2/
https://www.takeoarchives.com/archive-collection/moma/